Engagement, entusiasme og smittende energi

Mange kender Fritz Schur som en af Danmarks mest indflydelsesrige erhvervsledere, der driver sit eget selskab med et internationalt forgrenet net af virksomheder og desuden er bestyrelsesformand for både DONG, SAS og Post Danmark. Men de færreste ved, at Fritz Schur de sidste ni år også har været ulønnet bestyrelsesmedlem i Eventyrteatret. Her fortæller han, hvordan det gik til, hvad der har drevet ham og hvorfor Eventyrteatret er noget ganske særligt for ham.

Faldt for entusiasmen
Det hele begyndte ved en fest i sommeren 2001, hvor jeg havde fået Eventyrteatrets leder, Susanne Vognstrup, som borddame. Hun talte ualmindeligt varmt og engageret om sit teater og ikke mindst om de mange talentfulde børn og unge. På grund af Susannes enestående entusiasme og teatrets gode formål lod jeg mig i løbet af aftenen overtale til at overveje at indtræde i teatrets bestyrelse og i første omgang opleve en af teatrets forestillinger.

Aha-oplevelsen i Cirkusbygningen
Ærligt talt var jeg overbevist om, at Eventyrteatret var skolekomedie på et lidt højere plan. Men jeg blev meget klogere, da jeg et par måneder senere var til premiere på musicalen ”Snedronningen” som var Eventyrteatrets 10 års jubilæumsforestilling. Denne lørdag eftermiddag i Cirkusbygningens imponerende kulisser fik jeg en af mit livs aha-oplevelser: Der gik ikke mange minutter, før jeg fornemmede, at det var andet og mere end skolekomedie. Det, de unge talenter præsterede på scenen, var ganske enkelt teater på et meget højt plan. Lige siden har jeg været fascineret af eventyrbørnenes præstationer og selvfølgelig også af de dygtige voksne, der skaber de trygge og professionelle rammer, der gør det muligt at udvikle børnenes talent. Og nu er det altså foreløbigt blevet til ni år i Eventyrteatrets bestyrelse.

En fremadrettet kulturopgave
For mig at se løser Eventyrteatret to vigtige samfundsopgaver: For det første giver vi talentfulde børn og unge en grundlæggende uddannelse i sang, dans og skuespil. Men mindst lige så vigtigt får Eventyrteatrets musicals tusindvis af andre børn og unge til at gå i teatret. Her får de mulighed for at opleve ægte levende kunst, der bliver opført her og nu – i modsætning til film og videoer. På den måde opdager de, at kultur ikke bare er noget der kommer ud af en kasse med en højttaler på hver side men også handler om levende mennesker, der har noget på hjerte og nærmest hiver dig med op på scenen. Når Eventyrteatret vænner andre børn til at gå i teatret, bliver det meget lettere for dem at gøre det selv senere i livet. De træner deres sanser og får en glæde ved det levende teater, som de kan give videre til deres børn. Det er da langsigtet kulturpolitik på et meget praktisk plan!

Teater der samler familien
Til hver forestilling køber jeg 60-70 billetter til familie og venner. Første gang tror mange, at de skal ind og se teater, som udelukkende henvender sig til børn. Så mærker jeg deres glæde, når de opdager, at det er rigtigt musikteater for både børn og voksne. Eventyrteatret er et levende bevis på, at børneteater ikke behøver at være pyssenysset. Så længe historien er vedkommende og godt fortalt, og sang, dans og skuespil fungerer, så er børnene med – og deres forældre også for den sags skyld. Og her er vi ved en af de andre unikke ting ved vores teater: I en tid hvor kultur i stigende grad bliver skabt til snævre målgrupper, er det befriende, at Eventyrteatret går den anden vej og fastholder, at det er muligt at samle familien om teatrets levende verden. På den måde bidrager Eventyrteatret til at samle familien om en fælles kulturoplevelse. Og det er en vigtig opgave i en tid, hvor mange kulturtilbud snarere spreder end samler.

En solstrålehistorie
Måske undrer det nogen, at Eventyrteatret aldrig har modtaget offentlig støtte, når teatret trods alt løser vigtige opgaver for samfundet. Men i stedet for at begræde det, mener jeg, vi skal acceptere det og vende det til noget positivt: For mig er Eventyrteatret en solstrålehistorie om, at det vitterligt kan lade sig gøre gennem snart to årtier at lave kultur af høj kvalitet uden en krone i offentlig støtte. Jeg er i hvert fald stolt over, at vi selv kan klare det, og i mine øjne er Eventyrteatret et lærerigt eksempel på, hvad engagerede mennesker kan opnå. Og selvom vi ikke modtager kontante opmuntringer fra det offentlige, kan jeg mærke, at der er en levende interesse for den opgave, vi udfører.

Kompetencer og selvtillid
Når man har fulgt de unge talenter på sidelinjen, er det indlysende, at de får mange kompetencer og værdier med sig, som de kan bruge senere i livet: Helt fundamentalt har teaterarbejdet lært dem at opføre sig ordentligt, men også professionalismen, samarbejdet og helhedsforståelsen har de fået ind med modermælken. Ved at følge de enkelte børn gennem årene på scenen er det tydeligt, at de markant udvikler deres selvtillid og gennemslagskraft. Forældrene kan også mærke, at der er mere i det end bare at lære at lave teater: Børnene klarer sig bedre i skolen, bliver mere selvstændige og tror mere på sig selv.

Se, hvad der kan komme ud af det
Selvom det ikke er teatrets primære opgave, må jeg da indrømme, at jeg er lidt stolt af de eventyrbørn, der senere har fået en karriere som professionelle scenekunstnere. Og når en af dem får en pris, eller på anden måde gør sig bemærket i det danske kulturliv, siger jeg ofte til mine venner: ”Der kan du se, hvad der kan komme ud af at gå på Eventyrteatret”. Inderst inde er jeg overbevist om, at alle børn og unge, der har været en del af Eventyrteatret får udbytte og glæde af deres lærdom og erfaringer senere i livet, uanset hvilken karriere de vælger.

At tænke fremad
Noget af det, der glæder mig mest som bestyrelsesmedlem er, at det er lykkes os at få nye og større lokaler til teatrets mange forskellige aktiviteter. Det har givet bedre rammer og muligheder for at videreudvikle Eventyrteatret. Det handler hele tiden om at se fremad, og det synes jeg, vi er ganske gode til: I forestillingerne har vi f.eks. fulgt de stigende krav til tempo og underholdning – og vi har i det hele været gode til at følge med tidsånden, både hvad angår historierne, sproget, designet og ikke mindst musikken.

Underholdning med morale
Midt i de mange forandringer skal vi huske at holde fast i vores grundide om at udvikle nye danske eventyrmusicals, der opføres af børn og unge og kan samle familien på tværs af generationerne. Vi skal fastholde den høje kvalitet, hvor en familiemusical fra Eventyrteatret er kendt som mere og andet end en samling flotte musikog dansenumre: Vores varemærke skal fortsat være den helstøbte historie, som på en underholdende måde formår at berøre alment menneskelige følelser. Og selvom det er stærkt underholdende undervejs, er der altid et klart budskab og en tydelig morale. Det er netop det, der til alle tider har kendetegnet et godt eventyr.

Det smittende engagement
En af de gennemgående reaktioner jeg får fra publikum er, at Eventyrteatrets musicals giver dem en ganske særlig oplevelse, fordi alle medvirkende er børn og unge. For mange virker de unge talenter mere engagerede end voksne, selvom de måske ikke er bevidste om det. De kan bare ikke lade være... og så er vi tilbage ved kernen – det der efter min mening har været drivkraften i Eventyrteatrets virke gennem snart 20 år: Entusiasmen, engagementet og den smittende energi, som også er alfa og omega, når det handler om teater!

Første læseprøve på Kongen og Tiggertøsen

Onsdag 3. maj havde 72 unge skuespillere fra Eventyrteatret deres første prøve på teatrets nye familiemusical "Kongen og Tiggertøsen", skrevet af forfatteren Gunvor Reynberg ....