Undervisere

Her kan du læse lidt om lærerne på Eventyrteatrets Dramaskole 2020, og hvad de lægger særlig vægt på i deres undervisning:

Dramaundervisning

Bo Skødebjerg - lærer, instruktør og manuskriptforfatter på Eventyrteatret
Bo Skødebjerg, skuespiller, instruktør og manuskriptforfatter

Bo Skødebjerg (BS) er uddannet fra Statens Teaterskole. Efter seks år på Aalborg Teater har Bo siden 1994 arbejdet som freelance skuespiller, dramatiker, instruktør og stagefight-instruktør. Bo har i flere år undervist i stagefight og drama på Dramaskolen og instrueret en lang række af Eventyrteatrets musicals, senest 'Den Magiske Maske' og 'Julekortet' i  2018, som han også havde skrevet.

Drama
Dramaundervisning skal være sjovt! Ved hjælp af indlevelse og fantasi arbejder vi med de tre grundelementer: Figur, rum og forløb. Man kan spille en anden end sig selv, man kan opbygge et fiktivt rum og være involveret i et forløb. For mig handler det om evnen til at kunne gøre flere ting på én gang. Vi gør det hele tiden – uden at skænke det en tanke. Taler, mens vi tænker – arbejder, mens vi tænker – arbejder, mens vi taler og tænker. Jeg tror på, at dramaundervisningen er med til at give tillid til egne evner. Jeg tror også, at fællesskabet omkring drama og dét at udtrykke sig kreativt, er et vigtigt led i børnenes udvikling.

Jeg vil i år fokusere på, hvordan man opbygger en figur. Vi skal arbejde med de helt fundamentale byggesten, der skal bruges til at skabe en rolle, der er interessant og fungerer foran et publikum. Det bliver udfordrende, intenst og helt sikkert vanvittig sjovt.

Julie Kongsbak underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Julie Kongsbak, skuespiller og dramalærer

Julie (JK) er uddannet skuespiller med fundament i den russiske Stanislavskji-metode. Udover at arbejde som skuespiller på film og teater har Julie været instruktør for unge og børn. Desuden er Julie uddannet pædagog og Cand. Pæd. Psyk. med speciale i “Skuespilteknik som livsmestringsredskab”. Det har været grundlaget for at arbejde som selvstændig konsulent og coach med skoleelever, ledere, arbejdsledige, tillidsrepræsentanter og konsulenter. De sidste 2 år har Julie også undervist på Campus Carlsbergs pædagoguddannelse med fokus på drama og kreativitet.

Drama
For mig er Eventyrteatret et fantastisk kreativt sted for børn og unge. At arbejde med drama er allerførst sjovt og udviklende, og jeg tror på kreativitetens kraft: at den rummer stor læring, som vi også kan bruge i andre sammenhænge i vores liv. “Dit udtryk er mit indtryk!" Som skuespiller skal du bruge dig selv til at fortælle en historie, publikum kan blive berørt af. Og du når bedst dit publikum, når du er tilstede på scenen og spiller organisk og naturligt. Derfor er det vigtigt for mig at få det unikke og det individuelle frem i hver skuespiller, og få dét til at spille sammen med de andres.

Mikkel Hilgart, underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Mikkel Bekker Hilgart, skuespiller

Mikkel (MBH) er gammelt eventyrbarn og har blandt andet spillet sultan i "1001 nats eventyr" (2009) og troldmanden Merlin i "Sværdet i Stenen" (2010). Efter sin skuespilleruddannelse i Aarhus har Mikkel i tre år været fast tilknyttet Aarhus Teater, hvor han senest har medvirket i "Kongens Fald", "West Side Story" og "Narnia". Desuden har Mikkel medvirket i spillefilm som "Undtagelsen" og "Lykke Per" samt i tv-serien "Sygeplejeskolen II". I efteråret 2019 var Mikkel instruktørassistent på Eventyrteatrets julemusical "Nissepatruljen". 

Drama
Pianisten har sit klaver og trompetisten sin trompet. Men skuespilleren er sit eget instrument. Det betyder dog ikke, at skuespilleren er sig selv på scenen. Tværtimod. Skuespilleren bruger sig selv, til at skabe en anden: en karakter.

I min undervisning skal vi arbejde med at bruge krop, stemme - og ikke mindst vores fantasi - til at skabe levende, nuancerede karakterer. Samtidig skal vi træne vores evne til at arbejde med karakteren som noget, der ligger uden for os selv. Ved at lægge vores egen blufærdighed og forfængelighed til side, får karakteren plads og liv.

Marc Harpsøe - Underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Marc Harpsøe, skuespiller og dramalærer

Marc Harpsøe (MH) er uddannet skuespiller i 2009 fra The Neighborhood Playhouse i New York og har desuden en master i teaterteaterpædagogik fra Metropol. Til daglig leder Marc virksomheden Aktoria Consulting, som laver shows og foredrag i kommunikation til nogen af Danmarks største virksomheder og institutioner. De seneste år har Marc skrevet og instrueret flere af Eventyrteatrets juleshows og ved siden af Eventyrteatret er han også fast underviser på Skuespilleakademiet og Taastrup Teaters Dramaskole.

Drama
I mi dramaundervisning tager jeg udgangspunkt i Meisner-teknik som fokuserer på at få et ægte og flydende spil, som gør det lettere at leve sig ind i rollen og sørge for, at publikum kommer til at opleve historien. Skuespil skal være sjovt og give selvtillid i kommunikation og udtryk, som ikke kun kan bruges på scenen men også i andre sammenhænge i livet.

Ulla Jessen - underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Ulla Jessen, skuespiller, instruktør og sangskriver

Ulla Jessen (UJ) har været tilknyttet Eventyrteatret i mange år – både som dramalærer, instruktør og manuskriptforfatter. Ulla har en alsidig erfaring fra sine snart 45 år i dansk teater, film, tv, revy og kabaret. Ulla blev i 2011 hædret ved Revyernes Revy som årets æreskunstner, og i 2013 modtog hun prisen "Årets Thorleif". Ulla har i mange år arbejdet med børn og unge i Eventyrteatret og desuden på Ballerup Ungdomsskole, Skælskør Musikskole samt Høje Taastrup Musikskole. Hun har i de seneste otte år skrevet og instrueret årets musical på Taastrup Teater. Ulla har studeret retorik og deltager ofte i skuespillerudviklende kurser. Desuden er Ulla igangsætter til nye spillesteder i Danmark, hvor erfarne skuespillere og nye talenter mødes på scenen.

Drama
Min undervisning begynder altid med stemmeøvelser, som eleverne også dagligt skal øve sig på hjemme. Disse øvelser danner grundlaget for at kunne udvikle skuespillerværktøjer, som vejrtrækning, artikulation og  stemmekontrol. Vi arbejder med replikbehandling og pausens betydning i både monolog og dialog. Desuden lærer eleverne at lytte til hinanden i scener, hvor de selv kun har få eller ingen replikker. Derved udvikler de scenisk nærvær, koncentration og fokusering.

Eleverne får udvalgte scener fra klassiske skuespil, som de skal øve sig på hjemmefra. i min undervisning arbejder jeg for, at eleverne udvikler færdigheder til scenisk brug. Det er min erfaring, at eleverne også vil kunne have glæde deraf i deres dagligdag, privat som i skolen.

Sangundervisning

Sara Ekander Poulsen, underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Sara Ekander Poulsen, sanger, skuespiller og dubbinginstruktør

Sara begyndte sin karriere i Eventyrteatret i 1992 som en af de allerførste eventyrbørn. Det førte senere til en uddannelse på Performing Arts School i Gøteborg, og siden har Sara medvirket i musicals, revyer og dinnershows for bl.a. Fredericia Teater, Folketeatret, Det Kongelige Teater og One and Only Company. Sideløbende har Sara medvirket i flere end 300 dubbing-produktioner og arbejder desuden som dubbing-instruktør.

Sang 
Når man laver musicals, er det vigtigt at være i stand til at formidle en historie og forskellige følelser. Vi skal arbejde med, hvilke redskaber vi kan bruge for at få vores budskab ud over scenekanten.

Maria Hanke underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Maria Hanke, sanger og sangpædagog

Maria (MH) er uddannet sanger og sangpædagog fra konservatoriene i Haag, Amsterdam og København. Hun debuterede fra solistklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium 2006. Hun er en alsidig kunstner og kunstformidler med bred erfaring, både som solist, ensemblesanger og korist. Maria har bl.a. sunget i renæssance-kvartet, på Den Jyske Opera, på festivaler med ny musik i USA og i The Phantom of the Opera på Det Ny Teater, og for tiden arbejder hun med eksperimenterende opera i gruppen Sew Flunk Fury Wit.

Desuden har Maria undervist i sangpædagogik på Det Jyske Musikkonservatorium og i sang på Statens Teaterskole samt privat. Som Artist in Residence hos flere virksomheder og læreanstalter har hun arbejdet med formidling af kunsteriske metoder i erhverslivet. Maria er medlem af foreningen Elfenbenstaarnet, der producerer musikforestillinger; her har hun virket både som producent og sanger, bl.a. i operaforestillingen "Kvindekævl". Desuden har hun sit eget formidlingsprojekt "Operaens Kvinder" der i flere sæsoner har kørt som en åben workshop med udgangspunkt i operalitteraturens store kvindeskikkelser. I forbindelse med projektet har hun udgivet en tilhørende CD med de relevante værker. For tiden projekterer hun et nyt lignende projekt med arbejdstitlen "Operaens Kvinder 2".

Sang
Jeg tror på den naturlige tilgang til (kroppen og) stemmen samtidigt med at vi paradoksalt nok vil have den til at kunne optræde og vise særlige kunster frem på bestemte måder og tidspunkter. Ikke desto mindre er det en naturgiven ting at lave lyd med stemmen. De helt basale reflekser, vejrtrækningen, holdningen, glæden ved at udtrykke sig gennem stemmen og ‘lave en masse larm’ er dele af det at synge. I undervisningen kultiveres elementerne, så øvelserne og sangene sidder på rygmarven. Jeg vil give eleverne gode vaner og rutiner, som giver dem en grundig og sund basisteknik og som de kan bruge resten af livet. Jeg går meget op i vokal hygiejne og at fundere sangteknikken i kroppen. Det er vigtigt, at de unge sangere lærer at passe på deres egen stemme, så de med tiden selv kan varme op, øve sig, holde sig i gang og stadig kunne “levere varen” næste dag og dagen efter og dagen efter igen. Vi skal synge flerstemmigt, solosang og lære at være backing for hinanden lige som vi skal synge sange, kanoner og korsatser på dansk og engelsk.

Lisa Tjalve - underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Lisa Tjalve, klassisk sanger og vocal coach

Sopranen Lisa Tjalve (LT) var i forrige sæson solist i "Tryllefløjten" på Det Kongelige Teater. Lisa er uddannet operasanger fra Hochschule für Musik Köln i 2000 og fra solistklassen på Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2003. Hun har modtaget internationale førstepriser og æresmedaljer i sang og sunget på tyske operascener som Komische Oper Berlin, Philharmonien i Berlin og i Köln, Markgräfliche Oper Bayreuth og Salzburger Osterfestspiele. I 2014 blev Lisa's soloalbum nomineret til årets pladepris Echo Klassik i Tyskland. Samme år blev Operaen Babel, som hun medvirkede i på Hofteatret, nomineret til en Reumert. Lisa er også en eftertragtet coach i sang- og åndedrætsterapi og har været tilknyttet Stage Coach School Berlin, hvor hun har undervist børn og unge. Siden 2016 har Lisa været tilknyttet Eventyrteatrets Dramaskole. Desuden har Lisa været sanginstruktør på "Nilens Stjerne" og "Skovens Dronning". Lisa underviser sideløbende privat i København og Berlin, og flere af hendes yngre elever synger i DR Spirekoret, Børnekoret, Juniorkoret og Pigekoret eller på Det Ny Teater.

Sang
I min undervisning vil jeg formidle en solid sangteknik, d.v.s. et godt samspil imellem krop og stemme. Min undervisning er baseret på den gode gamle bel canto teknik, koblet med nye studier indenfor åndedrættet efter dr. med Charlotte Hagena som er baseret på de to åndedrætstyper. At bruge åndedrættet rigtigt er noget af det mest basale for god sang, og indtil nu er Lisa den eneste som underviser indenfor denne lære i Danmark. Undervisningen begynder med en god opvarmning, som vækker sanser, stemme og krop, samt formidling af sange og fortolkning. Der er også fokus på at åbne op for et godt scenisk nærvær. Både acapella sang, flerstemmig sang og solosang er en del af undervisningen. Og sangene i undervisningen er overvejende fra Eventyrteatrets tidligere forestillnger.

Jakob Stenz - underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Jakob Stenz, sanginstruktør og voicecoach

Jakob Stenz (JS) er uddannet fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og har efterfølgende arbejdet som underviser på musikskoler og aftenskoler, som akkompagnatør for mange solister og som korleder. Desuden har Jakob spillet i et utal af orkestre inden for vidt forskellige stilarter og været pianist ved teaterforestillinger på Café Liva, Fiolteatret og Teatret ved Sorte Hest. m.fl. Jakob har videreuddannet sig til Logopæd med fokus på stemmeproblemer og er desuden uddannet i Stemmerehabilitering af sangere hos Anne Rosing samt Certified Master Teacher i Estill Voice Training.  I flere år har Jakob også været sanginstruktør på Eventyrteatrets musicals og shows samt Musicalteatrets forestillinger.

Sang
Jeg vil gerne afmystificere sangundervisningen. Stemmen er et instrument, som kan bruges på mange forskellige måder. I min optik er alle teknikker gyldige og brugbare, så længe de ikke skader stemmen. Jeg har dog en forkærlighed for det videnskabeligt funderede og er inspireret af Jo Estill, Anne Rosing, klassisk sangteknik samt flere talepædagogiske og retoriske teoretikere. Min undervisning er baseret på, at eleverne skal kunne honorere de mange forskellige stemmekrav, teaterverdenen kan finde på at stille: både ensemblesang og solistpræstationer inden for forskellige stilarter som rock, pop, musical, og klassisk.

Anna Rosengren, underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Anna Rosengren Bruun, sanger

Anna (ARB) er uddannet rytmisk sangerinde og har en bachelor fra Syddansk Musikkonservatorium i Odense 2016. Hun er nu i gang med at læse sin kandidat på Rytmisk Musikkonservatorium i København, hvor hun arbejder med at udvikle sig som sanger, kunstner og sangskriver. Derudover får hun også undervisning i pædagogik med fokus på at undervise andre i musik og sang. Anna har allerede meget erfaren inden for undervisning i solosang og kor og var i foråret 2017 vocal coach på en musicalopsætning på Frøbjerg Festspil. Anna bruger meget tid på selv at skrive og komponere musik til sit band og sin vokalgruppe og er vant til at stå på scenen. Hun kommer med en frisk og energisk tilgang til undervisningen, og har en stor kærlighed til musikken.

Sang
For mig gælder det om at få det bedste frem i den enkelte elev. Min største opgave i sangundervisningen er at få skabt et trygt og sikkert rum, hvor der er plads til fejl, til leg og til at finde et personligt udtryk. Der vil blive lagt vægt på en god opvarmning og forståelsen af at få stemmen til at arbejde sammen med kroppen på en sund og fornuftig måde. Derudover arbejder vi med sangteknik, rytmer, kanon/flerstemmig sang, tekstforståelse og med fortolkning af sange. I timerne kommer eleverne til at optræde for hinanden for at få en dybere forståelse af, hvordan man formidler, skaber nærvær og puster personlighed ind i sin sang overfor sit publikum.

Danseundervisning

Malin Astor - underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Malin Astor, koreograf og danser

Malin Astor (MA) er uddannet fra Performing Arts School i Sverige og har medvirket i flere store musicals, bl.a. "My Fair Lady", "Beauty and The Beast" og "Cats" på Det Ny Teater og "fame" på Nørrebro Teater samt som sanger og danser i Walmanns Salonger i Sverige. Desuden har Malin været koreograf på Eventyrteatrets tre juleshows i 2017 og musicalen "Oliver" på Rearview Teater i 2016.

Dans
Det er vigtigt, at man får de basale færdigheder på plads for at kunne udvikle en god og grundlæggende danseteknik. Målet er at alle i uge 16 skal kunne beherske de grundtrin, rutiner og øvelser, vi har arbejdet med. Vi vil også arbejde med forskellige stilarter som fx. musical dans,contemporary jazz og commercial jazz. Endelig vil vi øve os i evnen til at beherske sang og dans på engang. Jag ser alle som individuelle personer og vil tilrettelægge undervisningen, så de alle får det bedste ud af det ud af det, på trods af niveauforskel. De forskellige grundøvelser vil blive lagt ud på VIP!  

Silje Reichert Aas, underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Silje Reichert Aass, sanger, danser og koreograf

Silje (SA) er uddannet fra Sceneindgangens Versatile Dance Education i 2015 med linjefag i musical og moderne dans. Siden har hun fortsat sin uddannelse med en BA og igangværende KA i Teater- og performancestudier på Københavns Universitet, hvor hun arbejder med fokus på dans, sang og bevægelse. Silje er gammelt eventyrbarn og har spillet en række større roller i Eventyrteatrets forestillinger, her nok bedst kendt som én af de tre hesperider/æblepiger i "Herkules". Senest har Silje i 2019 været instruktør for Den Eventyrlige Parade og koreograf på Eventyrteatrets juleshows.

Dans
I min danseundervisning er der fokus på at kunne fortælle en historie med kroppen. Vi skal arbejde danseteknisk inden for forskellige stilarter med fokus på gulvøvelser og improvisation i tillæg til koreografier med et specifikt narrativ. Det er målet at styrke elevernes forståelse for dansens rolle og deres evne til at udtrykke dette. Dans skal være sjovt med plads til fejl, vi kan lære af. Min fremmeste opgave er at styrke elevernes selvopfattelse gennem dans og bevægelse og lære dem at turde udfordre, hvad de tror, de er i stand til.

Maria Lund Rasmussen er danselærer og koreografassistent på Eventyrteatret
Maria Lund Rasmussen, koreografassistent og danselærer

Maria (MR) har danset, siden hun var 3 år. Hun er uddannet fra International Dance Academy 2017, hvor hun bl.a. var 3 måneder i Los Angeles og danse på Millenium Dance Complex og Debbies studio. Siden er hun begyndt at undervise på Pejsegaarden. Maria tager mange privattimer for at udvikle sig,bl.a. hos Silas Holst og Morten Kjeldgaard. Ved siden af dansen er Maria statist i tv serier og film. I 2019 var Maria  koregrafassistent på Eventyrteatrets musical "Skovens Dronning".

Dans
I mine timer skal der være plads til, at man kan grine og have det sjovt. Samtidig skal vi arbejde seriøst med dansen, hvor der er plads til udvikle sig, få viden og råd som man kan bruge i fremtiden. Jeg ser alle elever som individuelle personer og vil tilrettelægge dansene, så alle får det bedste ud af det ud af timen, på trods af niveauforskel. I mine timer kommer vi til at arbejde med danse, hvor vi har fokus på performance og dansepladser.

Betty Uldall underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Bettie Uldall, skuespiller, danser og koreograf

Bettie (BU) er uddannet på Performing Art School i Sverige i 1995. Siden har hun arbejdet både som danser, sanger, skuespiller og koreograf i musicals og revyer. Bettie har også været koreograf på flere af Eventyrteatrets musicals. Sideløbende har Bettie undervist både børn og voksne i sang, dans og skuespil.

Dans
Min undervisning begynder altid med opvarmning og grundteknik. Herefter arbejder vi med danse-stilarter indenfor musicalgenren. Det er vigtigt, at eleverne bliver omstillingsparate og får et grundlæggende kendskab til de rigtigt mange danse-stilarter, man kan komme ud for i professionelle musicalproduktioner. Desuden arbejder vi med at få karakter og sang til at hænge sammen med koreografien. Min fornemste opgave er, at få eleverne til at tro på sig selv og deres styrker, så de igennem dans og bevægelse kan blive den bedste udgave af sig selv.

Louise Desiree Bottelet underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Louise Desirée Bottelet, sanger og danser

Louise (LB) er uddannet fra Performing Arts School i 2013 og har desuden studeret sangcoaching ved Cathrine Sadolin’s Complete Vocal Institut. Louise har medvirket i forestillinger i Danmark, bl.a. "Skammerens Datter", men har primært arbejdet som sanger og danser i udlandet for f.eks. Colorline Cruises og Garbos Dinnershow. Nu er Louise vendt tilbage til Danmark og arbejder på Wallmans i Cirkusbygningen som solist.

Dans
I min undervisning er der fokus på den enkelte elev, hvor vi sammen skal finde den bedste udgave frem i dig. Der skal ikke være fokus på at ramme “det perfekte”, men “det perfekte for dig”. For det er dét vi kan bruge til noget. Selvom faget er dans, skal vi udforske, hvordan dansen og sangen kan gå hånd i hånd, og hvordan vi kan udvikle de to elementer. Samtidig skal vi arbejde med styrke den enkelte elevs udstråling og "komme udover scenekanten".

Teaterteknik-, sminke- og kostumeundervisning

Nina Samuelsen underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Nina Samuelsen, make-up artist

Nina er uddannet make-up artist på Art of Style and Make-up i 2008. Desuden har hun som pædagog arbejdet med børn og unge i ca. 15 år, hvor teatersminkning har spillet en væsentlig rolle i bl.a. teaterstykker og musicals. Nina har stået for make-up og styling på film og teater og har desuden lavet forskellige make-up jobs på tv og undervist på ungdomsskole. Nina har været sminkør på Eventyrteatret siden 2008.

Sminke
Eleverne er teknisk på meget forskellige niveauer, hvilket jeg vil forsøge at imødekomme, bl.a. ved at sørge for, at alle har helt styr på deres basisteknikker, inden vi springer ud i noget mere avanceret. Det er en udfordring at få skruet undervisningen sådan sammen, at de mere "garvede" elever ikke keder sig og de nye ikke mister modet, fordi niveauet er for højt. Derfor forsøger jeg så vidt muligt, at give eleverne individuelle udfordringer indenfor den samme ramme, med udgangspunkt i den enkeltes kunnen. I samarbejde med Eventyrteatrets kostumier, Christine Brincker, finder jeg ud af, hvad der skal sættes mest fokus på i undervisningen, i forhold til hvilke stykker der sættes op.

Frida Reynberg
Frida Reynberg, produktionsassistent

Frida (FR) arbejder til daglig som produktionsassistent på Eventyrteatret og er tidligere eventyrbarn, hvor hun fra 2005 til 2016 medvirkede i alle store forestillinger, senest "Nilens Stjerne" og "Et Juleeventyr". Frida har dubbet (indtalt tegnefilm) i 14 år og i flere år hjulpet med sminkning ifm. Eventyrteatrets forestillinger og shows. Siden 2018 har Frida også lavet sminkeundervisning på Dramaskolen.

Sminke
Sminkning er blandt andet vigtigt, fordi det hjælper skuespillerne med at skabe større udtryk og mimik i deres spil. Derfor er det vigtigt for eleverne at lære, hvor de skal lægge deres streger og skygger, så de giver den rigtige effekt i forhold til den konkrete rolle eller figur. Det er vigtigt, at de lærer grund make up. For når man kan det, bliver de udfordrende maskeringer på Eventyrteatret meget lettere at gå til.  

Christine Brincker, kostumedesigner på Eventyrteatret
Christine Brincker, kostumedesigner

Christine (CB) er uddannet beklædningsformgiver fra Danmarks Designskole 1991 og har siden arbejdet både med kostumer og design af almindelig beklædning. Christine har tegnet og lavet kostumer til flere store egnsteaterforestillinger og har i 2005 arbejdet som kostumekoordinator på Kulturhavn. De sidste 17 år har Christine designet kostumerne til alle Eventyrteatrets forestillinger og shows og ledet Den Eventyrlige Systue med mange frivillige medarbejdere.

Kostume
For en skuespiller er kostumet et arbejdsredskab. Undervisningen i kostumer vil derfor tage udgangspunkt i, hvordan man håndterer dette. Vi vil se på mange forskellige kostumer, kostumedele, parykker og hovedbeklædninger for at lære, hvad de kan, og hvordan man håndterer dem. Derudover skal vi beskæftige os med kropsholdning og udstråling og hvordan man bærer sit kostume, så det virker naturligt i forhold til ens rolle og bevægelser som helhed.

Susanne Vognstrup leder af Eventyrteatret
Susanne Vognstrup , teaterleder

Susanne (SV) grundlagde Eventyrteatret i 1991 og har igennem årene instrueret adskillige shows samt forestillingen 'Jorden rundt i 80 minutter' i Cirkusrevyen 1993. Susanne grundlagde også Eventyrteatrets Dramaskole i 1992 og underviste de første år i sang. Siden har Susanne stået for mange auditions både i Eventyrteatret og på andre teatre.

Takt og Tone
Undervisningen tager udgangspunkt i shows og arrangementer, herunder 'Takt og Tone' og Dramaskolens motto: 'Det kræver talent, at have talent'. Der er fokus på betydningen af god opførsel og hvordan man begår sig, når man er ude som skuespiller. Desuden vil jeg undervise i, hvordan man går til auditions både på teatre, film og tv og til eksamen - altsammen baseret på en generel præmis om, at det er 20 procent talent og 10 procent held og 70 procent hårdt arbejde!

Andre tilknyttede lærere

Lars Hjøllund
Lars Hjøllund, skuespiller

Lars Hjøllund (LH) er uddannet fra Skuespillerskolen ved Odense Teater i 2007 og har bl.a. medvirket i Jul i Gammelby og Terrorisme på Odense Teater. Han har også medvirket i Dyveke på Det Danske Teater (2008), Alt om min mor på Folketeatret (2009) og Mamma Mia! (2010).

Har desuden medvirket i tv-serierne 2900 Happiness og Lærkevej. Har medvirket i Ganløserevyen i 2012, 2013 og 2014.

Rikke Buch Bendtsen lærer på Eventyrteatrets Dramaskole
Rikke Buch Bendtsen, sanger og skuespiller

Rikke Buch Bendtsen (RBB) er uddannet fra Malmø Musical Academy 1999. Siden har Rikke medvirket på bl.a Århus Teater, Ålborg Teater, Odense Teater. Tivolis Koncertsal, Glassalen, Østre Gasværk, Det Ny Teater og Bellevue Teater. Blandt hovedrollerne kan nævnes Anita i 'West Side Story', Carmen Diaz i 'Fame', Roxie i 'Chicago' og Donna og Tania i 'Mamma Mia'. Rikke er også en erfaren revyskuespiller og har bl.a. medvirket i Ganløse Revy, Rottefælden, Sønderborg Sommer Revy, Rødvig Revy Perler, Menstrup Revyen. I 2019 medvirker Rikke bl.a. i Nykøbing F Revyen og på Bastionen i Nyborg. I år har Rikke også 25 års jubilæum med sit lille diskoorkester 'Diskofil' med flere end 350.000 solgte album og 8 guld- og platinplader.

Sang
Jeg glæder mig til at arbejde sammen med børn og unge, der har den samme fest som jeg med at gøre det, de rigtigt godt kan li’. Vi vil arbejde med fortolkning af sange. Og med hvordan vi bedst får fortalt historien. Vi vil gå efter at glemme os selv så udtrykket blir så ægte som muligt.

Vivi Siggaard, Koreograf, danser og danselærer

Vivi Siggaard har danset siden hun var 2 år. Hun er  uddannet professionel danselærer og indehaver af Danseskolen Vivis Dans i Herlev og Glostrup/Brøndby samt  international dansedommer. Vivi har været tilknyttet Eventyrteateret siden 1998, senest i 2016, som koreograf i forestillingen ”Et Juleeventyr”.Hun har spillet på de fleste større teatre i Danmark og blandt andet medvirket i "Cats", "Beauty and the Beast", "Crazy for You", "Fame", "The Producers", "Den Glade Enke", "Flagermusen", "Askepop", "Showboat", "Nattergalen", "Moulin Rouge", "Dames at Sea" og har desuden danset på Pantomimeteateret og i Cirkusrevyen. Hun har også koreograferet flere forestillinger og film og vundet en Reumert med forestillingen ”Rent”. Endelig har Vivi danset i Vild med Dans og været koreograf på Danmarks ”You think You can Dance”. I øjeblikket spiller Vivi Fru Violet i Korsbæk på Bakken.

Tara Toya - underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Tara Toya, danser

Tara Toya (TT) er uddannet fra Performing Arts School i 2012. Tara underviser også på Skuespillerakademiet og har medvirket i mange forestillinger i Danmark samt i udlandet, bl.a. Tarzan, Spamalot, Elf, Mamma Mia, Hairspray, Grease og Shrek, både som større roller og som en del af ensemblet. Lige nu arbejder hun på Flashdance, hvor hun spiller Tess og er understudy på hovedrollen Alex. Desuden har hun 20 års erfaring med dubbing af tv-serier, live action film og -serier, radiospots og reklamer. Tara er tidligere eventyrbarn og har medvirket i mange forestillinger samt koreograf på nogle af teatrets juleshows og senest på julestykket Julekortet.

Dans
I mine timer er der fokus på egen personlig kreativitet, styrke og ikke mindst: udstråling. Hvordan får vi os selv til at fremstå på den bedst tænkelige måde? Vi arbejder med at få koreografien til at passe til den individuelle elev, således at man tager sig bedst ud til f.eks. auditions. Desuden træner vi hjernen og indlæringen ved at lære koreografier hurtigt og så bare give et skud. Det handler ikke om at levere noget helt perfekt, men i højere grad om, hvad eleverne selv kan få ud af det materiale, de får stukket i hånden

Louise Schouw - underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Louise Schouw, skuespiller og instruktør

Louise Schouw (LS) er uddannet skuespiller og har de sidste mange år mest arbejdet som instruktør og teaterchef. Hun har bl.a. instrueret 'Sigurds Danmarkshistorie' på Det Kgl. Teater og 'Turisterne' på Vendsyssel Teater og har på sit eget teater bla. instrueret 'Vitello' og 'Villads fra Valby'- forestillinger som har spillet over 500 gange over hele landet. Louise er vant til at instruere store grupper af mennesker og har iscenesat 13 store udendørsforestillinger, bla. 4 år på Frederikssund Vikingespil.

Drama
Med udgangspunkt i teatrets virkelige verden, arbejder vi med troværdighed, hjerte, kropsforståelse og kontakten til dig selv, dine medspillere og publikum. Hvordan virker du overbevisende på en scene? Og hvordan materialiserer du din historie? Desuden arbejder vi med, hvordan din stemme kan skabe forskellige karakterer. Det skal være sjovt at spille teater. Derfor skal undervisningen både være lærerig og en sjov oplevelse med dig selv som værktøj.

Christian Bergman
Christian Bergman, skuespiller

Christian Bergman (CB) er uddannet fra Skuespilleruddannelsen ved Den Danske Scenekunstskole i Odense 2008-12 og Akademiuddannelsen i Ungdoms- og Voksenundervisning 2012 fra Metropol. Han havde sin debut på Odense Teater som Helmar Bertrand i 'Duerne' og har på samme teater medvirket i 'Den Eneste Ene', 'Peace', 'La Dispute' og 'Jeppe på bjerget', 'Don Carlos' på Det Kgl. Teater, 'Bottom Rocks' på Teater ZeBU og har siden 2014 spillet Hamlet i Prins H. Univers på HamletScenen på Kronborg. Christian lægger også stemme til tegnefilm og radiodrama og medvirker i 2016 i tv-serien 'Bedrag'  på DR1. Udover at undervise i drama på Skuespillerakademiet driver Christian teater- og kursusvirksomheden Delarte, hvor han holder kurser i nonverbal kommunikation for erhvervslivet. Christian er tidligere elev på Eventyrteatret og har spillet flere forskellige roller, bl.a. Prins Hvidbjørn i 'Østen for Solen og Vesten for Månen'.


Drama 

Jeg vil i min undervisning pointere fokus, sanselighed og timing. Det er min hensigt at eleverne skal forstå effekten af et konstant kropsligt udgangspunkt. Ligegyldigt om man skal stå stille eller ej. Følelser bliver skabt i kroppen og kommer til udtryk i et ansigtsudtryk, en bevægelse, eller blot en blikretning. Når vi overlader det dramatiske arbejde til kroppen, sanserne og intuitionen, slipper vi vores forfængelige fokus fra os selv, og vi bliver mere frie og ærlige.

Anna Britt H. Mathiassen underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Anna Britt H. Mathiassen, sanger og sanginstruktør

Anna Britt er certificeret underviser i Komplet Sangteknik og har arbejdet professionelt med teater og film siden 1993. Anna Britt har bl.a. medvirket i ’Atlantis’ og ’Miss Saigon’ på Østre Gasværk Teater.

Desuden er hun med i flere professionelle vokalensembler og medvirket på flere cd-udgivelser, bl.a. ’Når far og mor får tid’ med sange af Ib Spang Olsen og Halfdan Rasmussen. Anna Britt har været sanginstruktør på flere af Eventyrteatrets musicals, og hendes mission er at give børnenes talent og potentiale de bedst mulige betingelser for at udfolde sig.

Sang

Mit overordnede mål er, at eleverne får et øget sangligt selvværd, øget stemmekontrol samt en større appetit på at udfordre deres stemmes mange udtryksmuligheder. Til dette formål anvender jeg primært evidiens-baserede teknikker og teorier.



I timerne med de yngste elever har jeg særligt fokus på:
- Sammenhængen mellem stemme og krop, hvor vi gennem øvelser og sange erkender at stemmen er et både luftbåret, individuelt, alsidigt og meget påvirkeligt instrument.
- Det tillidsfulde læringsrum, hvor vi træner i, hvordan vi bliver hinandens bedste ’sangkollegaer’.
- Opvarmning af krop og stemme.
- En smidig stemme, hvor vi udvider stemmens rækkevidde og egaliserer klangen ved at forbinde midter-lejet med de lave- og høje lejer.
- Musikalitet, intonation og scenisk nærvær, som vi bl.a. træner ved at optræde for hinanden
Alle skal være aktive og have mulighed for udfordringer, der passer til deres niveau. Vi arbejder primært med kanonsange, der fremføres i mindre grupper med plads til de, der ønsker at synge solo også. Der lyttes aktivt til hinandens gruppefremførelser og der gives efterfølgende konstruktiv feedback. 

Morten Dahl Lützhøft underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Morten Dahl-Lützhøft, manuskriptforfatter og dramatiker

Morten er uddannet fra Dramatiker-uddannelsen ved Aarhus Teater i juni 2016. Inden sin uddannelse var Morten formand for teaterforeningen Dramaterne fra 2009 til 2015, hvor han blandt andet skrev tre af Dramaternes sommerforestillinger. Morten underviser fast i situationsanalyse på Skuespillerakademiet på Amager, som også er hans speciale på Eventyrteatrets Dramaskole.

Drama - om situationsanalyse
Hvilke elementer i en tekst gør den dramatisk, og hvordan identificerer man disse elementer?

Hvilke generelle regler gælder for traditionelle dramatiske tekster, og hvordan kan man med fordel bruge disse regler som en styrke i éns skuespil?

Situationsanalyse handler om at kende byggestenene i en dialog eller monolog, for på den måde at kunne "give mere slip". Det er med andre ord redskabet til at lede efter genvejene i en tekst.

Christine Guildal - underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Christine Guildal , sanger og sanginstruktør

Christine Guildal (CG) er cand.musicae i Klassisk Sang fra Syddansk Musikkonservatorium og har bla. studeret musik og sang ved Københavns Universitet, The Music Garden i New Jersey samt Julliard i New York. I dette forår er hun igang med en Voicecoach efteruddanelse ved Klaus Møller Voice Studio. I 2011 havde Christine debut som operainstruktør på opsætningen af operaen 'The Telephone' i Esbjerg. Hun har sidenhen skrevet og instrueret forestillinger for Dramaklubben Hyltesjow og fungeret som sanginstruktør for bl.a Tårnby musikskole og Taastrup Ungdomsskoles musicals. Derudover arbejder Christine som kirkesanger, fast solist i Musicalgruppen Highlights, synger en række solokoncerter rundt omkring i landet og underviser i solosang. Christine har arbejdet som sanginstruktør og paradeinstruktør på flere af Eventyrteatrets musicals, senest i efteråret 2017 som sanginstruktør i den anmelderroste familiemusical 'Kongen og Tiggertøsen' og i julemusicalen 'Julehjertet'.

Sang

Min undervisning tager udgangspunkt i Stemmeteori, Stemmefitness og Sang en masse.

Stemmeteori: Her udforsker vi stemmen som instrument og finder svar på spørgsmål såsom: Hvad sker der når vi synger? Hvad betyder støtte? Hvad er struben for en størrelse? Endvidere vil vi lave en stemmeanalyse af elevernes egne stemmer!

Stemmefitness: Til Stemmefitness omsættes teori til praksis. Vi træner og udvikler stemmen ved hjælp af øvelser, som styrker stemmens fleksibilitet og dynamik. Der vil være øve-filer, så eleverne kan øve sig hjemme, hvilket jeg forventer. Det er tilfredsstillende at øve sig og blive dygtig. Jeg tror på, at successer er noget, man forærer sig selv gennem hårdt slid!

Sang en masse:  Refererer til, at vi naturligvis skal synge en masse. Repertoiret står i år på solist- og korværket One day more fra Les Miserables, samt et uddrag af sange fra tidens mest hypede musical Hamilton. Jeg vil derfor allerede nu bede de elever, der skal have mig om at tjekke begge musicals ud!

Fokus i repertoiret vil være på det dramatiske udtryk og de flerstemmige passager, så eleverne styrkes i at holde deres egen korstemme.

Glæden ved musik er tonen i min undervisning. Jeg ser frem til mange skønne, sangglade stunder med jer.

Peter Holst Beck
Peter Holst-Beck, sanger og skuespiller

Peter Holst-Beck (PHB) er skuespiller, sanger, producer og dubber samt en erfaren instruktør og underviser. Det har gennem årene ført til adskillige opgaver med både voksen- og børneteater, revyer og musicals. Peter har i mange år været leder af et teater og har haft sin egen revy. Desuden har han været kunstnerisk leder for "Korsbæk på Bakken" som han udviklede i et tæt samarbejde med Lisbet Dahl, DR og Lise Nørgaard, og i sommeren 2016, stod han i spidsen for fejringen af 400 års jubilæet for Shakespeare hvor han producerede og skrev "Hamlet Live" til Kronborg Slot.

Som sanger er Peter elev af den verdensberømte engelske sanginstruktør Ian Adams, som var med til at skabe musicalrevolutionen i Danmark. Ud over det sangtekniske, var Ian især kendt for arbejdet med formidlingen og nuancerne i udformningen, hvilket Peter også vil have fokus på i sin undervisning.

Sang

Vi vil arbejde med en god opvarmning, da en sund sangstemme hænger sammen med at kunne mærke og bruge sin krop. Eleverne vil lære en række sangtekniske øvelser, som er med til at udvikle, styrke og strække deres stemmer. Det skal være sjovt at synge. De vil lære at udtrykke sig gennem sang og fortælle en historie, som gør det interessant og personligt. 

Le Münster-Swendsen
Le Münster-Swendsen, skuespiller

Le Münster-Swendsen (LMS) er autodidakt skuespiller og begyndte sin professionelle karriere i 1983. Fra 1983 - 89 var hun en fast del af skuespiller-ensemblet hos Teatergruppen Dueslaget i Helsingør, og i 1989 valgte Le at blive freelance, hvilket hun har været siden. Sideløbende med sin karriere har hun modtaget undervisning i bla. skuespilteknik, krop, stemme/sang m.m.

Le har spillet børne-og ungdoms teater, revy, komedier, improteater, lavet tv og film, speaket reklamefilm og dubbet adskillige tegnefilm. Desuden har hun undervist børn og unge, lavet teambuilding og været konsulent for erhvervsfolk i forhold til kommunikation og kropssprog.

Drama

At spille teater skal være sjovt, men for at det kan være sjovt skal det tages seriøst. I skuespiltræningen af de yngre og nye elever, vil vi arbejde ud fra fire punkter: samspil, krop, stemme og tanker. Vi vil bla. træne samarbejde, at give og tage fokus, koncentration, opmærksomhed, tilstedeværelse i nuet/nærvær og bevidsthed om kropssprog.
Undervisningen vil foregå i et trygt miljø, hvor vi passer på hinanden, respekterer og bakker hinanden op og hvor ord som sammenhold, ansvarlighed, rummelighed, fællesskab, livsglæde og spilleglæde er i fokus. Undervisningen vil være tilpasset alder og erfaringsgrundlag.

Mette Soldan
Mette Soldan, koreograf og danser

Mette Soldan (MS) er uddannet danser og koreograf hos Move og har desuden gået på Den Ny Dramaskole og Martin Spang Olsens Stuntskole. Hun er også uddannet musiklærer og underviser i sang og klaver. Mette arbejder som freelance koreograf og danseinstruktør for forskellige teatre, senest særforestillinger i Wallmans og Teater Bremen samt børneoperaen ’Godnat min skat’ på Folketeatret og show til Bella Centrets store scene.  Desuden underviser Mette i dans på Skuespillerakademiet og Dragør Showakademi. Mette har også været koreograf på flere af Eventyrteatrets shows og musicals, senest De Vises Sten i oktober 2014 og turneversionen i 2015.

Dans

Jeg vil arbejde med elevernes evne til selv at udforske kroppens udtryksmuligheder. Vi skal gennem improvisationer, koreografier og tekniske øvelser træne denne disciplin. Genrerne vi arbejder med vil hovedsagelig være ballet, jazz, modern og musical.

Nadin Reinees - underviser på Eventyrteatrets Dramaskole
Nadin Reinees, danser

Nadin Reinees (NR) er uddannet fra Performing Arts School i Sverige 2010. Siden da har hun medvirket i flere forestillinger, også i udlandet, bl.a. ‘Mamma Mia’, ‘Dirty Dancing’, 'Saturday Night Fever’, ‘Elf’, ‘My Fair Lady’, ‘Prince of Egypt’ mm. Nadin er tidligere Eventyrbarn og har undervist i dans på bl.a. Snoghøj, Stepz, Copenhagen Dance Space, Sceneindgangen, Scenekunstskoler, Central Musical School og Jacks Studio.

Dans
Som performer er det vigtigt at kende sin krops muligheder og begrænsninger og være klar over, hvordan man bedst bruger den i forskellige sammenhænge. Derfor vil mit formål med undervisningen først og fremmest være at give eleverne en større kropsforståelse og derefter vise, hvordan de kan bruge denne viden, når de skal indøve og formidle nye koreografier.
Bevægelse, sang og skuespil går hånd i hånd, og for mig er det vigtigt, at deres arbejde i dansesalen kan videreføres og hjælpe dem i de andre elementer. På lige fod med stemmen kan kroppen fortælle mange historier, og da alle kroppe er forskellige og ændrer sig, så bliver den enkeltes præstationer også altid unikke, og det vil jeg gerne hjælpe eleverne med at forstå og tage vare på.

Tomas Ambt Kofod
Tomas Ambt Kofod, sanger og skuespiller

Tomas Ambt Kofod (TAK) er uddannet skuespiller, og har i 20 år spillet hovedroller i et hav af musicals, lige fra Phantom of the Opera til Jekyll & Hyde, som han i 2016 opnåede en Reumert-nominering for, som årets bedste mandlige skuespiller.

Dramaundervisningen

Tomas underviser ud fra det princip, at det er publikummerne der bærer historierne, følelserne og minderne og i sig. Alt det kan man vække til live i dem, men kun ved at stå ærligt og utildækket på scenen. Det kan være svært, men med stor nænsomhed hjælper han hver enkelt til at skrælle alt det unødvendige af, så det kun er den ægte - og dermed uimodståelige - fortælling, der står tilbage. Alle kan gøre det, hvis de tør! For det kræver en vis portion mod!

Eventyrshow på Oslobåden i påskeferien

En eventyrlig oplevelse til søs for hele familien i skolernes påskeferie...