Genbrug i Eventyrteatret – ”Det handler om, hvordan man griber det an.”

Eventyrteatret forener genbrug og kreativitet i årets kostumer.

Eventyrteatrets kostumedesigner Christine Brincker fortæller, hvordan Eventyrteatret altid har haft fokus på genbrug, hvilket både har været en økonomisk nødvendighed, men også en grundlæggende del af måden at arbejde på:

”Vi modtager mange donationer fra folk, som kan se, at vi rent faktisk bruger de ting som vi modtager. Jeg har for eksempel et kæmpe stoflager, som jeg hele tiden plukker fra. Genbrug har derfor været en del af vores grundtanke i mange år.”

Det varierer fra forestilling til forestilling, hvor nemt det er at genbruge. I netop Alice i Eventyrland er genbrug mere relevant end nogensinde før. Karaktererne er individuelle, hvilket har givet Eventyrteatrets skræddersal mulighed for at være mere legende og eksperimenterende i designet af kostumerne.

Fra stofrester til scenemagi

Christine nævner, hvordan hun i ”Alice i Eventyrland” bevidst har tænkt genbrug ind i det farvestrålende eventyrunivers:

”Jeg har fundet alt, hvad vi havde af eventyrlige materialer, som vi har syet sammen på kryds og tværs for at skabe vores eget udtryk, nogle gange helt ned til at skabe nyt stof ud af stumper. Tanken er, at det skal se flot og indbydende ud og ose af eventyr. Hos Eventyrteatret elsker vi glimmer, men glimmerstof er jo ikke specielt bæredygtigt. Derfor gemmer vi hver en lille stump og bruger det som dekoration et sted.”

Et konkret eksempel, fortæller Christine, er Hattemagerens kostume. Her har hun ikke købt noget nyt. Det hele er lavet af rester, som er klippet op og syet sammen i tern, hvilket er en rigtig god metode til at kombinere farver, selv om man ikke har så meget af hvert enkelt stof.

Det samme gør sig gældende i forestillingens ”nutidige verden”, hvor kostumerne er bygget op omkring denim og mere afdæmpede farver. For at gøre det visuelt spændende har Christine indsamlet en masse gammel denim og syet det sammen i flæser, tern og striber.

”Det nemmeste ville bare være at tage en cowboyjakke og smide den på scenen, men det er jo netop det, der gør genbrug sjovt: at man kan skabe noget helt nyt ud af noget, der ellers var blevet kasseret. Det handler om, hvordan man griber det an.”

Mange, der har fulgt teatret i årevis, vil nok i ”Alice i Eventyrland” kunne genkende visse kostumedele fra tidligere forestillinger. Christine fortæller, hvordan Den Røde Dronnings kjole også blev brugt sidste år, men nu er omsyet og forvandlet.

DSC_7334Alice 2
DSC_8847Alice
DSC_8566Alice banner 2

Genbrug skal ikke bare være genbrug

At have det overordnede ansvar giver nogle fordele, når det kommer til at bestemme, hvordan tingene skal produceres. Her fortæller Christine, hvordan hun som leder af Den Eventyrlige Skræddersal, nyder en vis frihed i sit arbejde:

”Jeg kan kigge på min egen tegning og justere designet, efterhånden som jeg dykker ned i de materialer, jeg har til rådighed. Nogle gange får jeg nye idéer midt i produktionsfasen, og så ændrer jeg lidt på designet, fordi det vil gøre kostumet flottere.”

Christine arbejder ikke alene. Hvert år summer skræddersalen hos Eventyrteatret af liv, når dygtige sy-damer møder op som frivillige. Deres indsats gør det muligt at skabe over 100 eventyrlige kostumer til alle medvirkende. Hen over sommeren rykker flere praktikanter også ind i skræddersalen. De kommer fra forskellige designskoler og får mulighed for at prøve kræfter med hele processen bag kostumer til store teaterproduktioner. Samtidig bringer de frisk viden med om nye tekstiler og bæredygtige designmetoder hvilket, kan inspirere og udvikle kostumedesignet på Eventyrteatret.

Christine nævner, at hun håber, der i fremtiden vil blive stillet større krav til handling og gennemsigtighed i forhold til bæredygtighed, så begrebet ikke bliver misbrugt:

”Genbrug skal ikke bare være genbrug for genbrugets skyld. Det skal ses som en anden måde at være kreativ på, og man skal gøre sig lige så umage Selvfølgelig er man nogle gange nødt til at købe nyt, når man laver store forestillinger. Men det er vigtigt at sætte sig ind i, hvordan man kan begrænse det.”

Alice i Eventyrland” har i år givet Christine en større mulighed for at eksperimentere med mere bæredygtige løsninger i kostumearbejdet. Samtidig lægger hun ikke skjul på, at processen kræver både ekstra mandetimer og tid, som man er nødt til at investere for at kunne skabe noget, der matcher den æstetik og kvalitet, publikum forventer.

”Jeg vil gerne have, at vi diskuterer, hvordan vi man anvender genbrug og samtidig bibeholder samme wow-effekt og høje kvalitet som kostumer lavet af nye materialer. Det kan sagtens lade sig gøre, men det kræver, at vi tænker og designer anderledes.”