Eventyrteatrets kostumedesigner fortæller om at bevæge sig ind i et nyt robotunivers og fylde det med glimmer i 2024 forestillingen Pinocchio.

Siden 2002 har Christine Brincker designet farvestrålende kostumer til Eventyrteatrets musicals, der understøtter forestillingens univers og tryllebinder publikum. I 2024 udfordrede hun udtrykket på Pinocchio, uden at gå på kompromis med det eventyrlige – eller mængden af glimmer.

Første gang hun læste manuskriptet til Pinocchio, var hun klar over, at forestillingen krævede noget nyt af kostumerne.

”Rent teknisk var det en meget udfordrende forestilling. Jeg har lavet mange lys i kostumerne før, sammen med vores lysmand Peter Clausen. Men det der skal lyse på Pinocchio, er lige en tak mere udfordrende, fordi det er så vigtig en del af historien, som skal virke hver gang. For hvis han ikke lyser, falder det hele til jorden.”

Kagelignende robotter

Det er enormt vigtigt for kostumedesigneren, at hver gruppe har et distinkt udtryk, så ingen er i tvivl om, hvem der er hvem på scenen.

”Jeg lægger meget vægt på at sikre mig, at det er tydeligt over for børnene, der ser forestillingen, hvem der tilhører hvilken gruppe. Der skal gerne være et stærkt udtryk for hver gruppe,” forklarer hun og uddyber:

”Jeg er jo uddannet designer, så det der med at lave en lille kollektion for hver gruppe, det kommer meget naturligt for mig. Så tænker jeg sådan: ’Nu kommer bagerobot-catwalken’.”

”Jeg er lidt forelsket i at lave bagerobotterne. Jeg synes det kunne være sjovt at få dem til at ligne kager lidt.”

Pinocchio eventyrteatret
Pinocchio eventyrteatret

Et andet univers

For at skabe robotuniverset, har hun haft stort fokus på materialerne. Mange af kostumerne er derfor lavet i stift, tykt stof.

Særligt materialerne i Ærlige Bentes kostume er nøje udvalgt for at passe til rollen.

”Ærlige Bente er jo meget karikeret. Derfor skulle hun også være overdrevet. Så hun har faktisk fået regntøj på sit skørt, fordi hun er ret plastik og falsk.”

Alligevel er der stadig fundet plads til eventyr og glimmer i det nye robotunivers.  

”Jeg har tænkt meget over, at der skal ske noget nyt med udtrykket, mens vi samtidig er eventyrlige. Det er den store udfordring. At bevæge sig indenfor rammen, mens man alligevel træder lidt ud af den. Så der er selvfølgelig masser af glimmer. Det er et must.”

Pinocchio eventyrteatret
Pinocchio eventyrteatret