Mixerpultens yin og yang: ”Det er fascinerende at følge de unge menneskers udvikling”
Steven Winter-Madsen og Peter Clausen har i ti år designet lyd og lys side om side til Eventyrteatrets musicals.
I år er det et årti siden, at lyddesigner Steven Winter-Madsen og lysdesigner Peter Clausen for første gang mødtes på Eventyrteatret til produktionen af forestillingen ’Eldorado’. Siden har de udviklet et professionelt og personligt venskab, og kan i år fejre henholdsvis 10 og 15 års jubilæum på Eventyrteatret.
”Peter og jeg er lidt yin og yang på en eller anden måde. Vi både elsker og hader hinanden efter at have delt ’front of house’ – som man kalder det – i ti år,” siger Steven Winter-Madsen med et grin.
”Steven har det med at følge efter mig. Så vi arbejder også sammen på andre projekter, blandt andet på Cirkusrevyen,” fortsætter Peter Clausen, som startede på Eventyrteatret for 15 år siden.
Et særligt samarbejde
Ti års samarbejde har også sat sine spor i arbejdsprocessen for de to lyd- og lysdesignere, der efterhånden kender hinanden og resten af produktionsholdet så godt, at beslutninger om musik, scenografi og koreografi kommer helt naturligt, når årets musical tager form.
“Vi gør en masse ting, uden at skulle tale særlig meget om det, fordi vi ofte bare ved, hvordan hinanden har det, og hvad vi forventer af hinanden. Samtidig er vi altid åbne for at optimere og prøve nye ting. Det er virkelig fedt,” siger Peter Clausen.
Turbulent turné
De mange år på Eventyrteatret har også budt på andet end bare arbejde for de to lyd- og lysdesignere. I den intensive periode, når forestillingen rykker ind i Tivoli, tilbringer produktionen nemlig meget tid sammen, hvor det gode sammenhold er essentielt for samarbejdet.
“Det er virkelig vigtigt, at det er en hyggelig produktion at være på. Så vi bruger meget tid med hinanden og går ofte ud og spiser sammen. Sammenholdet er rigtig betydningsfuldt. For hvis vi har det godt med hinanden, smitter det af på de unge mennesker,” forklarer Steven Winter-Madsen.
Når de tænker tilbage på ti års produktioner, er der især en oplevelse, der har sat sig fast i deres hukommelse som et sjovt, om end kaotisk minde.
Som noget helt specielt blev forestillingen ‘De Vises Sten’ nemlig ikke kun vist i Glassalen i Tivoli, men turnerede rundt i landet med et udvalgt cast. Indtil eventyrbussen undervejs på turen pludselig strandede på Bornholm grundet uvejr.
”Det var jo vinter, så de fleste hoteller var lukket og vi stod og skulle finde overnatning til omkring 50 personer. Så vi endte på et SAS-hotel, hvor vi midt om natten fik dem til at lukke op for alle værelserne, så der kunne sove omkring seks børn på hvert værelse,” fortæller Peter Clausen.
Meget søvn blev det dog ikke til, da de allerede skulle op klokken fem om morgenen for at nå en turbulent færgetur tilbage til Sjælland og spille en forestilling i Greve om eftermiddagen.
”Der var jo ren katastrofehåndtering. Og det blev en meget lang dag for de skønne mennesker, som ikke regnede med at sove på Bornholm den nat,” fortsætter lysdesigneren.
”Men også en sjov historie, som vi i dag kan tænke tilbage på og grine af,” tilføjer Steven Winter-Madsen hurtigt.
Livgivende teater for alle aldre
Selvom de arbejder på andre teaterproduktioner, understreger de begge, at Eventyrteatrets musicals kan noget helt særligt.
“Det at skabe en forestilling, som både en femårig og en 80-årig kan grine af, er unikt,” forklarer Steven Winter-Madsen, mens Peter Clausen stemmer i:
“Jeg synes altid det er imponerende, hvordan Eventyrteatret får noget moderne og aktuelt ind i et klassisk eventyr, og at den samme joke kan forstås og grines af på forskellige niveauer.”
Når de to lyd- og lysdesignere deler ‘mixerpult’ foran scenen i Glassalen i Tivoli, minder arbejdet på mange måder om alle andre professionelle teaterproduktioner. De er dog enige om, at der især er én ting, som adskiller sig ved arbejdet på Eventyrteatret: De mange passionerede børn og unge, der står på scenen.
“På Eventyrteatret får man lov til at lære fra sig på en særlig måde, fordi de unge mennesker er så åbne for at lære og forbedre sig. På den måde kan vi være med til at forme de gode vaner på scenen,” siger Peter Clausen.
”I scenekunsten har du mulighed for at udvikle og forbedre ting hver dag, så tingene ændrer sig hele tiden. Men især når man arbejder med børn og unge, sker der en konstant udvikling. Det er særligt dét, jeg elsker ved at arbejde på Eventyrteatret,” fortæller lyddesigner, Steven Winter-Madsen og uddyber:
”Det er fascinerende at følge de unge menneskers udvikling. Og jeg sætter virkelig pris på det, når jeg møder tidligere eventyrbørn, som siger, at de stadig kan huske, hvad vi lærte dem for ti år siden. Det er da livgivende at have været med til at starte en udvikling hos dem.”